Stránka 1 z 1

Jan Vermeer van Delft

PříspěvekNapsal: 15 led 2013 00:28
od galeries Lafayette
Dívka čtoucí dopis
Jan Vermeer van Delft, 1657, olej na plátně
V tvorbě Vermeera van Deft často objevujeme motiv dopisu a Dívka čtoucí dopis je prvním ze série. Již na tomto raném plátně klade malíř zvláštní důraz na světlo a dokazuje svoji mimořádnou vnímavost vůči jeho působení na předměty v závislosti na jejich fraktuře. Světlo dodává jas a lesk červené zácloně, v případě žlutého závěsu zase modeluje záhyby a vytváří drsný povrch tkaniny. Světlo rozjasňuje dívčinu tvář a zdůrazňuje struktury olověných rámů, do nichž jsou zasazena okenní skla. Zkoumání rentgenovými paprsky ukázalo, že Vemeer během práce na obraze odstraňoval a zase přidával rozličné prvky ve snaze najít ideálně vyváženou kompozici, tak jak si ji vysnil.

Obrázek

Obrázek Obrázek

Re: Jan Vermeer van Delft

PříspěvekNapsal: 15 led 2013 00:29
od galeries Lafayette
Perlový náhrdelník
Jan Vermeer van Delft, 1664, olej na plátně
Způsob, jakým Vermeer modeluje tvary, nemá v nizozemském malířství jeho epochy obdoby. Na tomto obraze zachytil právě onen prchavý okamžik nedokončeného pohybu a dívku okouzlenou snad pohledem na ni samou, snad na její perly. Okno umístěné nalevo představuje jediný zdroj světla, jenž vydobývá ze stínu tvar oblé čínské vázy a lehce naznačuje masu těžké tkaniny přehozené na stole. Dolní polovina obrazu zůstává v hlubokém šeru. Aby se Vermeer vyhnul depresivnímu vyznění, směřuje malíř trochu světla na podlahu nedaleko nohy stolu a přidává zlatavé světelné odlesky na půlkulatých hřebech na židli.

Obrázek

Obrázek Obrázek