Jacek Malczewski

Moderátoři: Zaměstnanec, Wenai Lafayette

Jacek Malczewski

Příspěvekod galeries Lafayette » 13 led 2013 17:25

Melancholie
Jacek Malczewski, 1894, olej na plátně
V případě Melancholie se poprvé ozve Malczewskiho šílené vizionářství. Jedná se o přelomové dílo v jeho kariéře. Tematicky završuje dosavadní motivy a umělecké experimenty, jak ostatně naznačuje podtitul uvedený na zadní straně plátna: Prolog vidění/Poslední století v Polsku – Tout un siècle. Po formální stránce nás překvapí živelná dynamika, podivné pózy postav plné násilných zkratek, ale také mistrná konstrukce prostoru představeného z několika úhlů pohledu. Století poznamenané porážkou dalších a dalších povstání ilustují po sobě následující generace: od dětí, které jsou již ozbrojené šavlemi a kosami, přes mladíky a zralé muže až po bezmocné do želez zakuté starce. Symbolika obrazu je mnohoznačná stejně jako titulní Melancholie, žena v černém závoji bránící vstoupit svobodě do okna.

Obrázek

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
galeries Lafayette
Zaměstnanec/Sloužící
 
Příspěvky: 85
Registrován: 14 led 2013 14:07

Re: Jacek Malczewski

Příspěvekod galeries Lafayette » 13 led 2013 17:26

Polský Hamlet
Jacek Malczewski, 1903, olej na plátně
Charakteristický ,,rozštěp skutečnosti“ je vyjádřen rovněž způsobem malování, rozdělením prostoru. Polský Hamlet představuje portrét hraběte Aleksandra Wielopolského. Titulní hrdina stojí v proužkované zelené tunice a zamyšleně otrhává lístky sedmikrásky. Jeho nerozhodnost, ,,hamletovskou otázku“ zosobňují dvě ženy. Vpravo vidéme šedivou Polonii, přepásanou kontušem, na hlavě věnec z obilí a korunu polských králů; před sebe natahuje ruce v okovech. Vlevo je mladá, nahá dívka, jež prudkým pohybem trhá pouta. Revoluční Polsko, které zosobňuje má jako atributy venkovský šátek, vínek z máků a rudou šerpu.

Obrázek

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
galeries Lafayette
Zaměstnanec/Sloužící
 
Příspěvky: 85
Registrován: 14 led 2013 14:07

Re: Jacek Malczewski

Příspěvekod galeries Lafayette » 14 led 2013 18:31

Bludný kruh
Jacek Malczewski, 1897, olej na plátně
Umělec se tentokrát vtěluje do mladého chlapce, malířského učedníka, který se štětcem v ruce zamyšleně usedl na konec žebříku. Kolem něho, v sinavě modrém, zamlženém prostoru, víří mračno popelavých figur, začarovaných postav, jež vystoupily z obrazu a chlapce obklopují. Chlapec je zaujat pochmurnou scenérií vpravo, ukrytou ve fialovém přítmí, kde se jakoby v křečích svíjejí trpící, do řetězů zakované postavy. Dolů k nohám barvami pocákaného žebříku, padají kartónové šablony – dekorační vzorníky, symbol banálních strnulých konvencí a stereotypů. Je to vlastně alegorie lidského života spoutaného biologií i historií, zotročeného rozkoší i utrpením.

Obrázek

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
galeries Lafayette
Zaměstnanec/Sloužící
 
Příspěvky: 85
Registrován: 14 led 2013 14:07

Re: Jacek Malczewski

Příspěvekod galeries Lafayette » 14 led 2013 18:34

Svatý Jan a Salome
Jacek Malczewski, 1911, olej na plátně
Svatý Jan Křtitel má v sobě mnoho znepokojivé, vyzývavé krásy a pouze do dřeva zaražená sekyra je předzvěstí věcí budoucích.

Obrázek

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
galeries Lafayette
Zaměstnanec/Sloužící
 
Příspěvky: 85
Registrován: 14 led 2013 14:07


Zpět na Symbolismus

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron